És mire jó az nekem?
A PR legismertebb szlogenje szerint “a mókus is patkány, csak jobb a sajtója”. Vagyis akár rosszból is lehet jót csinálni. Persze ez nem állja meg a helyét, hiszen előbb vagy utóbb rájövünk, hogy a patkány az patkány, a mókus meg mégiscsak más, hiszen mókus. Az internet világában meg aztán biztosan fény derül erre a tényre. Így van ez a cégekkel is. Nem elég jónak, tisztességesnek látszani, annak is kell lenni! Mert ezt biztosan csak egyszer lehet eljátszani, aztán oda a jó hírnév!
Viszont ha a mókus, nem emeli ki, mi is a különbség közte és a patkány között, bizony egy kalap alá kerülhet vele. Nem elég, hogy helyesebb, aranyosabb, szebb, vörösebb és jó nagyot ugrik, sőt még előrelátó is, hiszen szorgalmasan raktároz, de ezt tudatnia, tudatosítania is kell a világgal.
Velősen, ez a PR. Hiteles tájékoztatás, az eladás művészete. Megvilágítja az értékeket, az előnyöket, a jó tulajdonságokat. Persze mind ezekkel valóban rendelkeznie is kell a cégnek! A PR kiindulópontja mindig az kell, hogy legyen, hogy mit gondolnak az emberek a cégről! Mi a véleményük a termékekről, a cég megbízhatóságáról, a cég szolgáltatásairól vagy épp a telefon mögött ülő ügyfélközpontosokról? Ajánlják-e barátaiknak, ismerőseiknek? Megbíznak-e a cégben és élnek-e a szolgáltatásával, keresik-e a termékeit?
A vállalatok vezetőinek egyik legnagyobb tévedése, hogy azt hiszik, cégük tökéletesen beazonosítható, ha reklámoznak, akkor pedig reklámjaikat mindenki ismeri, mindenki pontosan tudja, hogy mit kínálnak, ja, és azt is tudják, hogy az milyen jó! Ez azonban tévedés. Első lépésként le kell jutni a vevők szintjére, és megtudni, mit is gondolnak valójában. Mit keresnek, tényleg azt veszik-e meg, amit kerestek, vagy azt, amit találtak? De, miért pont azt választják?
Gondolhatjuk (vagy éppen tudhatjuk is), hogy a mi árunk, a mi termékünk, a mi szolgáltatásunk sokkal jobb, sokkal több mindent „tud”, sokkal jobb az ár/érték aránya. De, honnan tudná a vevő? Onnan, hogy megmutatjuk neki. Mert a PR a kedvező arculat kialakításának eszköze. Kiemeli a valós tényeket, megvilágítja cég biztonságos, hiteles és korrekt arcát. Igen, most mondhatnánk, hogy hó-hó, bárki bármit mondhat magáról! Pont itt kell keresnünk a lényeget! Ha adott egy olyan cég, amely valós értékkel bír, megbízható, sokirányú tevékenységet végez, jó minőségű terméket állít elő vagy forgalmaz, akkor működik és érvényesül a PR. Mert igazi tartalom van mögötte. Mert valós dolgokat közvetít.
De, hol közvetít? Bárhol. Az interneten, elsősorban a cég weboldalán, a közösségi médiában, szórólapokon, plakátokon, kiadványokon, sőt a hivatalos névjegykártyán is, vagy akár az írott sajtóban vagy videó csatornán. És ne feledjük azt sem hogy, az újságírók folyamatosan témát keresnek, ahogyan a szakmával foglalkozó lapok, blogok is. Várják, hogy megmutathassák. Miért ne mutassuk meg mi is? Miért ne dolgozhatnánk a kezük alá? A kisvállalkozások vezetői sokszor nem “mutatják” magukat eléggé, sőt a cégüket se. Pedig az emberek igenis szeretik a történeteket, híreket, személyes véleményeket olvasgatni. Ezen alapszik az internet közösségének lankadatlan figyelme.
Bármilyen hihetetlen, de még az újságírók is szívesen fogadják az értelmes, jól összeszedett, sok tényt és számot tartalmazó anyagokat, amelyeket az ő lapjukra szabtak. Márpedig mindenkinek lehet sajtóanyaga. Egy jó cikk, amit persze tényekből, véleményekből, történésekből írnak nem lesz elfogult. Pont ezért hozza közelebb az olvasót. A céghez, a termékhez, a szolgáltatáshoz. Sajnos nyilvánvaló tény, hogy itt, Magyarországon túl sok a negatív cikk, ezek megosztása, a susmogás. De, igen is ki vannak éhezve az emberek a másik oldalra (a világos oldalra), a jó dolgokra. Miért ne mutathatnánk meg ezt?
De, vajon mivel lehet legkönnyebben az emberek közelébe férkőzni? Leginkább a látvánnyal. Képekkel, videókkal. Ez a mai világhoz a kulcs. De, persze legyen mögötte írásos tartalom! A hiedelmekkel ellentétben egy kis cégnek is vannak lehetőségei a megjelenésre, legyen az akár nyomtatott sajtó, akár elektronikus – bár az is tény, hogy az internet alapjaiban változtatja meg a korábbi korlátokat. A kis cégeknek valahogy bele kell kerülnie az interneten szörfözők tudatába, vagy akár az újságírók látókörébe. De hogyan?
Az internetet tekintve, értékes szakmai anyagokkal a honlapon, a közösségi médiában, vagy akár találkozókon, előadásokon. Előbb-utóbb ugyanis a honlap mérvadó anyagaira rátalálnak, és ez által különböző hivatkozások fognak rámutatni az oldalra, ami pedig ismét csak jó hírét kelti majd a vállalkozásnak. Ezért fontosak a tematikus weboldalakon elhelyezett cikkek és a blogírás. Az elektronikus sajtó ugyanúgy nyitott az új anyagokra, mint a nyomtatott. Ha van készenlétben egy jól összeállított sajtóanyag, amit e-mailben 24 órán belül át tudunk küldeni, bizony előnyben leszünk!
És ne becsüljük le a blogot! Hallatlan előny a kisvállalkozások oldalán! A blog az internet új generációjának, a web 2.0-nak a gyermeke, és hihetetlen pörgést tud előidézni egy kisvállalkozás körül. Miért? Mert az embereket érdekli mások véleménye egy-egy termékről vagy szolgáltatásról! Nincs tehát más dolgunk (sőt mondhatnám választásunk), csak hogy megmutassuk magunkat! Ez az, amiben segíthetek!