Idegkutatók, pszichológusok és más szakemberek régóta igyekeznek megfejteni, hogyan dolgozza fel agyunk a szem retinájáról beérkezett képi információt. Mindannyian megegyeznek abban, hogy ez egy rendkívül összetett és bonyolult folyamat.
Számunkra föl se tűnik, milyen rendkívüli munkát végez agyunk a környezet képének feldolgozásakor. Teljesen természetesnek vesszük, hogy felismerjük a tárgyak alakját, színét, textúráját és más tulajdonságait akkor is, ha más megvilágításban látjuk őket, vagy bizonyos mértékig takarásban vannak, esetleg szokatlan szögből tekintünk rájuk. Még arra is képesek vagyunk, hogy ha egy tárgy nem minden része látható, akkor mentálisan kitöltjük a hézagokat, úgymond kiegészítjük. Mindez hatalmas teljesítmény agyunktól. Az agyunk normális esetben egy sor kisebb építőelemből állítja össze a tárgyakat.
Ezeket az elemeket "vizuális szótárunknak" nevezhetjük. A látórendszerünk moduláris felépítésű, agyunk elkülönült területeken dolgozza fel az alakra, a texturára és a színre vonatkozó információt.
Saját tapasztalatunk mégis gyökeresen különbözik ettől. Amikor tudatosan nézünk valamit, mindezek az eltérő elemek észrevétlenül összeállnak, tehát azonnal tudjuk, hogy az alma piros, sima és kerek. Az újabb kutatások szerint ebben nagy szerepet játszik az agyműködés tudattalan része. Egy biztos, az észlelést tekintve mindenképp „munka van vele”. Viszont nem mindegy mennyi munka! Bizony az agyunk és ez által mi is előnyben részesítjük, a könnyebben felismerhető dolgokat, vagyis a kevésbé bonyolult úton hozzáfért információt, amely sokkal gyorsabban jut el a tudatunkig.
Ezért nem mindegy, hogy milyen logó fog képviselni minket!
3 másodperc. Mindössze ennyi idő alatt jut el az észlelt dolog a tudatba. Illetve vagy eljut és hozzájutottunk az információhoz, vagy később jut el, de azt már nem biztos, hogy preferáljuk. Így van ez a logóval is. Ügyelnünk kell rá, hogy a lehető leghamarabb „szállítson” információt.
De, milyen is legyen egy jó logó, hogy elérjük a célunkat?
- Olvasható. Ha a cégnevet is használunk, a névnek mindenképpen jól olvashatónak kell lennie! Lehetőleg ne tegyük keretbe! Nem érdemes sem 3D hatásban gondolkodnunk sem egyéb vizuális hatásban sem a szöveg esetében, sem pedig a grafikai elem esetében. Ez zavarossá, rosszul olvashatóvá teheti a logót. Az emberi agy a síkban elhelyezett jelek, szövegek értelmezését preferálja, mert ezek a jelek sokkal rövidebb utat tesznek meg, amíg a tudatunkban értelmezésre, felismerésre kerülnek.
- Tiszta formájú. Nem túl bonyolult, egyértelmű, könnyen felismerhető legyen. Minél könnyebben azonosítható.
- Méretét és színét tekintve bármely méretben, saját színében és fekete-fehérben is jól olvasható, hangsúlyos és ízléses. A színek választásnál ügyelni kell, hogy a brandbe tökéletesen beilljen.
- Legyen kontrasztos. Kevés színt használjunk a logóban, ám azok élesen különüljenek el egymástól, különben összeolvad.
Honnan tudjuk, hogy a megálmodott logó jó lesz-e? Ha kétséges, hogy a megtervezett logó elég egyedi-e, emlékeznek-e rá, és azt sugallja-e, amit a cég szeretne sugallni magáról, egyszerűen mutassuk meg egy ismerősnek, és kérdezzük meg, mit gondol róla!
A logótervezés során az első lépés mindig a vállalkozás megismerése. Ahhoz, hogy a leginkább megfelelő logó legyen a végeredmény, pontosan ismernünk kell a vállalkozás hátterét, termékeit, szolgáltatásait, sőt, a vállalkozás mögött álló embert is!
A logótervezés akkor sikeres, ha a használt betűtípusok, szimbólumok, grafikai elemek, színek tökéletes összhangban vannak mindezzel.
Fabrikáljam én, vagy dolgozzak szakemberrel?
Az előre gyártott logó nem okvetlenül fejezi ki azt, amit szeretnénk, hogy kifejezzen. A tervezőprogramok nem igazán biztosítanak egyediséget, nyilván, hiszen nincsenek felkészülve mindenre. Márpedig mi egyediek vagyunk, és a cégünk is egyedi. Miért ne lenne ez így a logóval is? Hiszen minket kell, hogy képviseljen, és ne feledjük, hosszú életűnek kell lennie, hiszen cserélgetni nem éppen jó megoldás. Így legjobban tesszük, ha szakemberre, designerre bízzuk az elkészítését!